Topp 5 - Företagsbankerna med högst kundnöjdhet

1. Sparbankerna (kundnöjdhet 72/100)

Sparbankerna

Sparbankerna är en grupp av banker som tillsammans utgör den femte största aktören på den svenska marknaden. De är inte börsnoterade och saknar privata ägare. Sparbankerna fokuserar på långsiktig verksamhet med låg risk och deras beslut fattas med en lång tidshorisont, ofta upp till 30 år. 

De kallas ofta för en lokal bank och har många upparbetade och välfungerande relationer med företagare runt om i Sverige, även i mindre städer. Många företagare väljer att teckna deras företagspaket, som är en allt-i-allo tjänst för företags dagliga bankärenden. Undersökningens vinnare är ett långsiktigt val och bankens medarbetare prioriterar att vara nära sina kunder. Vill du ha en lite “personligare bank” så är detta ett utmärkt alternativ.

2. Handelsbanken (kundnöjdhet 70,4/100)

Handelsbanken är en av Sveriges storbanker och titulerar sig själva som en bank som är nära sina kunder, och företagskunderna verkar instämma. Här får du snabb hjälp av en professionell kundtjänst dygnet runt, om du har några frågor kring deras företagstjänster. Handelsbanken är breda och erbjuder alla banktjänster man kan förvänta sig av en storbank. 

På deras företagssida har de valt att trycka lite extra på att de är en digital bank i framkant och de har lagt mycket krut på deras företagsapp. Något som de också gärna lyfter fram är att de ger rådgivning för hur du kan få ditt företags kapital att växa.

3. Nordea (kundnöjdhet 70,4/100)

Nordea är en stor spelare när det kommer till företagstjänster och vi förstår varför. De täcker helt enkelt in det mesta som man kan förvänta sig av en modern företagsbank idag. Här finns ett stort antal olika företagslån, kontokredit, leasing, bankgarantier och mer därtill.

Nordea tar gärna ett helhetsgrepp om företagets ekonomi och du kan få hjälp att förvalta ditt företags pengar genom att låta deras förvaltare placera pengarna utifrån din valda riskprofil och avkastningsmål. Kikar du runt efter företagskort så har de olika alternativ för detta också. Läs mer om Nordeas företagstjänster.

4. Danske Bank (kundnöjdhet 70,1/100)

Danske Bank har delat in sina företagstjänster i Bank för småföretag & startups och Bank för medelstora och stora bolag, en smidig uppdelning då behoven kan skilja sig åt mycket. Danske Bank är en “fullservicebank” - det vill säga att de har lösningar för de allra flesta behov som kan uppstå för ditt företag. De erbjuder dessutom möjlighet till likviditets- och treasurylösningar för kunder som önskar det. Sist men inte minst så kan du som företagare få strategisk rådgivning av deras specialister - helt anpassat efter ditt företags finansiella behov.

5. SEB (kundnöjdhet 69,7/100)

SEB erbjuder ett stort bankpaket för företag där kunder kan hålla koll på sin ekonomi direkt via plattformen Business Arena. Med tjänsten Finansiell översikt kan företag följa sin omsättning, kassalikviditet och andra viktiga nyckeltal i realtid genom tydliga diagram – utan extra kostnad.

SEB är alltid tillgängliga för personlig rådgivning och du kan välja till smarta tillval som automatiskt bokföring, vilket sparar tid och förenklar administrationen. Här läser du mer om företagserbjuandet hos SEB.

Summering av företagskunders kundnöjdhet 2024

Bild från SKI Bank 2024.

Varför är det viktigt att jämföra kundnöjdhet?

Undersökningen från SKI är en viktig källa för att få en objektiv och heltäckande bild av hur nöjda företagskunder är med sina banker. Genom att analysera befintliga kunders kundnöjdhet så kan andra företagare få insikter om vilka banker som presterar bäst. Det är ett brett mått som inkluderar bankens alla tjänster, och här ingår exempelvis personlig service, digitala lösningar, lånevillkor och finansiella tjänster.

Att jämföra bankerna utifrån kundnöjdhet ger en mer rättvis bild än exempelvis finansiella nyckeltal eller marknadsandelar, eftersom kundnöjdheten speglar kundernas faktiska upplevelser och hur väl bankerna lever upp till deras förväntningar. 

Bankernas lånevillkor spelar en stor roll i en sådan här undersökning. Denna slutsats ligger nära till hands eftersom företagare som är nöjda med sin bank med stor sannolikhet är nöjda med sina lånevillkor och räntan på sina företagslån. Annars skulle företaget med stor sannolikhet flytta sina tjänster och lån till andra banker för att få ner sina kostnader. Kundnöjdheten är med bakgrund av detta resonemang ett bra mått över bankens samtliga tjänster.

Fler analyser från Ski Bank 2024

Vi på Lånen har skrivit en sammanfattning över trenderna i SKI Bank-undersökningen 2024. I den artikeln har vi fokuserat mer på privatkundernas upplevelse av bankerna. Det var positiva tongångar från bankkunderna detta år, till stor del tack vare storbankerna som hållit sina kunder nöjda den senaste tiden.

Diskussion

Användarkommentarer

Här finns inga kommentarer ännu.

Skriv en kommentar

Om författaren

Joar Tornedahl

Joar Tornedahl är sedan våren 2022 skribent här på Lånen.se. Med sin stora kunskap om lån i allmänhet men konsumentkrediter i synnerhet så skriver Joar djupgående artiklar och guider i syftet att lära våra besökare hur man på ett tryggare sätt kan låna pengar. Joar har sedan tidigare mångårig erfarenhet från arbete på ett flertal mindre till medelstora nischbanker men vill idag förmedla vidare sin kunskap för att skapa ett bättre låneklimat online.