Vi på Lånen.se har intervjuat Catharina Marschan som jobbar med marknadsföring hos C Finance, företaget bakom FlexLimit och Meddelandelån.

Kan du börja med att berätta lite om din bakgrund, hur du hamnade i finansbranschen och vilken roll du har på C Finance AB?

Jag heter Catharina Marschan, är 25 år, utbildat mig till ekonomie magister på Svenska Handelshögskolan (Hanken) i Helsingfors med huvudinriktning i marknadsföring. Har en bakgrund i cheerleading, där jag länge varit aktiv både som idrottare och tränare, och bland annat varit med och vinna EM-silver.

Via mina studier på Hanken hittade jag mig till C Finance sommaren 2014. Snart blir det alltså fem år i företaget – otroligt vad tiden går fort. Två senaste åren har jag arbetat heltid som Marketing Manager, dvs. ansvarar för företagets marknadsföring på alla marknader. Innan det arbetade jag deltid inom både marknadsföring och tidigare i vår kundtjänst. Det är en fördel att ha varit med i företaget länge samt vara del av verksamhetens utveckling och tillväxt.

Ni är en av de äldsta aktörerna på marknaden för små och korta krediter – C Finance AB etablerades 2006 och har därmed lång erfarenhet av branschen. Vilka lärdomar har ni dragit av era erfarenheter under denna tid?

Att vara aktiv och förberedd på förändringar och alltid ha kunden i fokus. Branschen förändras ständigt och det är viktigt att vara up-to-date med nya trender, kundbeteendemönster och -krav, utöver självklart de regleringar och krav som regelverken ställer på branschen. Med att ha betjänat hundratusentals kunder över åren har vi en god insikt i kundernas behov och vet att transparens och tydlighet skapar tillit hos kunden.

Ni tillhandahåller era tjänster i såväl Sverige som Finland och Luxemburg, och har under årens lopp lånat ut pengar till hundratusentals kunder. De varumärken som frontar er svenska verksamhet är Meddelandelån och FlexLimit. Berätta gärna om dessa och skillnaderna mellan dem – exempelvis vilka kundgrupper som de riktar sig till.

Den största skillnaden mellan Meddelandelån och FlexLimit är att Meddelandelån erbjuder engångslån, medan FlexLimit är en kontokredit. Gemensamt får båda typen av lånen är att de oftast används för att täcka oväntade utgifter.

Meddelandelån är vårt äldsta varumärke och har varit aktivt sedan lanseringen i 2006. Det riktar sig till kunder som behöver ett lån som en engångsföreteelse, efter att exempelvis ha råkat ut för en större oväntad utgift. Det kan handla om t.ex. en bil som behöver repareras eller ett oväntat tandläkarbesök eller besök till veterinären. Lånet tas för att täcka kostnaderna och kunden bestämmer återbetalningstiden och betalningsplanen själv vid ansökan. I sin enkelhet är Meddelandelån till för att hjälpa vanliga människor klara sig genom kortvarig stram ekonomi genom att erbjuda ett lån med tydliga priser och ärliga villkor.

Vilken låneform som är bättre för kunden, beror helt enkelt på kundens behov. Om lånet är till för en engångsutgift är ett lån som Meddelandelån ett bra alternativ. Om dock lånet tas för att täcka ofta återkommande oväntade utgifter, är det bättre med ett kreditkonto som FlexLimit, där man har kontot tillgängligt precis då man behöver, utan att göra en ny ansökan.

Under 2014 bytte Meddelandelån namn till C Finance AB. Anledningen till detta namnbyte var att ni ville skapa ett mer övergripande namn för era tjänster i Sverige samt utveckla nya tjänster. Under denna flagg samlar ni nu varumärkena Meddelandelån och FlexLimit. Denna struktur kan säkert även vara praktisk vid eventuella framtida förvärv. Vad kan du berätta om namnbytet och er förmodade expansionsstrategi?

Namnbytet hängde ihop med lanseringen av bredare produktutbud och flera varumärken. Vi planerar främst att växa organiskt men utesluter inte förvärv om det är i linje med vår strategiska inriktning.

I Luxemburg är C Finance-koncernens huvudkontor beläget. Det har även talats om att ni planerat bedriva FoU-verksamhet därifrån. Har dessa planer förverkligats och, om så är fallet hur påverkar denna forsknings- och utvecklingsverksamhet ert tjänsteutbud i Sverige?

Viss FoU-verksamhet har startats i Luxembourg men även annan verksamhet bedrivs där. Inverkan på tjänsteutbudet i Sverige av just denna utveckling är svårt att säga något om i dagsläget. Att få lärdomar från olika marknader hjälper dock alltid att bättre förstå kundernas behov och beteende överlag.

Riksdagen röstade förra året igenom regeringens förslag om att införa räntetak på snabblån. När vi nu kan börja kika lite i backspegeln och bedöma utfallet av detta beslut – upplever ni att den nya lagen har fått önskad effekt, eller hur ser ni på denna utveckling?

Med utgångspunkt i att det övergripande syftet var ökat konsumentskydd så har lagen haft viss effekt i och med ränte- och kostnadstak samt kanske i mindre mån färre beviljade högriskkunder grundat i lägre riskaptit p.g.a. lägre marginaler.

Överbelåning är en potentiell risk som kan förknippas med dagens stora tillgänglighet på lånetjänster på den svenska marknaden. Svenska hushåll har som bekant en relativt hög belåningsgrad och ekonomiska bedömare är samstämmiga om att en lågkonjunktur ligger framför oss. Har du avslutningsvis några råd till den som överväger att ansöka om ett snabblån eller en kredit?


Kopplingen mellan överbelåning och utbud av mindre/snabba lån är ytterst tveksam. Där spelar prisuppgångar i fastighetsmarknaden och det allmänt låga ränteläget samt räntesubventioner mycket större roll. 
Möjligen kan en person som redan har skulder förvärra sin situation ytterligare genom att ta upp fler krediter eller delbetala allt mindre inköp t.ex. på nätet, men det är ändå på marginalen och väldigt sällan orsaken till skuldproblematiken. Jämför exempelvis utbud av mat som till viss del är kopplat till övervikt, men knappast orsaken till övervikt.

Avslutningsvis fem råd till den som överväger att ansöka om ett snabblån eller en kredit.

  1. Fundera på behovet för lånet. Vad behöver du pengarna till och när? Behöver du pengarna nu, eller kan kostnaden vänta till nästa lön? Är det en kostnad som du vill ha på ett engångslån, eller behöver du en kontinuerlig buffert?
  2. Bekanta dig med villkoren och prissättningen för lånet eller krediten. Välj ett bolag som ger ut informationen tydligt och ärligt, så blir det inga oväntade kostnader eller överraskningar.
  3. Om du behöver pengarna samma dag, välj en långivare som har direkt utbetalning till din bank eller gör ansökan på förmiddagen, så hinner pengarna komma till dig under samma dag, trots att banken skulle vara olika.
  4. Kom ihåg att lånade pengar alltid bör betalas tillbaka och fundera ut avbetalningen på lånet redan då du ansöker.
  5. Om du har frågor eller funderingar, läs vad andra kunder har att säga om lånet. Vi samlar till exempel kontinuerligt kundomdömen via Trustpilot, där kundernas ord syns i realtid på vår hemsida. Tveka inte heller att ta kontakt till företagets kundtjänst, de finns till för att hjälpa dig.

Diskussion

Användarkommentarer

Här finns inga kommentarer ännu.

Skriv en kommentar

Om författaren

Simon Klaesson
Simon Klaesson

- Innehållsansvarig

Simon har ett stort intresse för finans och ekonomi och har sedan 2020 varit innehållsansvarig på Lånen.se. Simon har sedan tidigare en högskoleexamen som webbredaktör och ser i dagsläget till att innehåll och data på Lånen.se är korrekt och alltid uppdaterad.