Den 3e augusti 2023 testade vi på Lånen.se att ta ett lån hos långivaren Credifi som vi sedan ångrade. I den här artikeln ska vi berätta hur det gick att ta lånet, om det var lätt att komma i kontakt med Credifi och vilka problem vi stötte på.
Det hela började med att vi fyllde i en låneansökan inne på Credifi. Så fort vi hade fullföljt och skickat in vår låneansökan så lyfte vi på luren och ringde in till deras kundsupport för att ångra lånet och stoppa utbetalningen. Deras kundsupport gav svaret att det inte gick att stoppa utbetalningen av lånet, trots att vi ringde direkt efter att vi skickat in en låneansökan. Dessutom behövde hela lånet vara återbetalt inklusive upplupen ränta innan lånet kunde ångras. Vi behövde alltså betala tillbaka ett belopp på 5014 kr, 5000 kr för själva lånet och 14 kr för räntan. För att betala tillbaka lånet så behövde vi logga in på deras hemsida och därigenom genomföra en återbetalning via Zimpler.
Eftersom Credifi använder sig av Zimpler för att betala ut lån så borde också lånet inkomma på vår bank samma dag som betalningen sker, det var i alla fall vad vi trodde. Trots att lånet blev godkänt runt 14:00 så fick vi vänta till nästkommande dag innan pengarna fanns på vårt bankkonto.
För att bli kvitt lånet så snabbt som möjligt så försökte vi redan den 3e augusti, samma dag som lånet blev beviljat också betala tillbaka lånet med pengar som vi redan hade på kontot. När vi försökte betala tillbaka lånet genom ICA Banken, som är den bank vår försöksperson använder, så fick vi felmeddelandet att “insättningsgräns nådd” och någon betalning av lånet gick inte att genomföra.